Emnet omhandler begynneropplæring i matematikk relatert til gjeldende læreplan, spesielt 1. og 2. trinn, med vekt på elevers utviklings- og læringsprosesser. Studenten blir i emnet introdusert for og skal selv sette seg inn i, vurdere og beherske faginnhold og læremidler. Matematiske samtaler, problemløsing og inquiry vies stor oppmerksomhet, hvor resonnement, argumentasjon og kommunikasjon er sentrale begreper.
Faget i praksis
I løpet av de 5 dagene i praksis skal det legges til rette for at studenten får erfaring med bruk av ulike undervisningsressurser i matematikk og elevaktive undervisningsmetoder.
Undervisningen vil gis i form av fellesundervisning, seminar, praktiske øvinger, oppgaveløsning i grupper, muntlige fremlegg og veiledning. Studentene vil få erfaring med digitale hjelpemidler der det er hensiktsmessig.
Det er krav om obligatorisk frammøte i deler av undervisningen (oppgis i Canvas ved semesterstart).
Utenom undervisning forventes det at studentene arbeider med oppgaver, matematikkfaglige problemstillinger og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. Forventet arbeidsomfang i emnet er omtrent 267 timer.
Det inngår 5 dager praksis. Disse skal være en forberedelse til praksisperioden i 8. semester.
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag