Etter fullført emne skal studenten
Emnet gir en introduksjon til forskning på matematikkopplæring som synliggjør relevansen for matematikkopplæring i skolen. Emnet består av to hoveddeler:
Del 1 omfatter praktiske og etiske aspekter ved forskning, metoder, begrunnelse for metodevalg og deres underliggende forutsetninger. I særdeleshet vil kvalitative forskningsmetoder og systematisk bruk av disse i forskning på læring av matematikk bli diskutert. En introduksjon til forskningsparadigmer inngår i emnet.
Del 2 har fokus på elevers læring, oppgaveutforming og om sosial interaksjon og kommunikasjon i matematikkundervisning. I emnet diskuteres elevers utvikling når det gjelder å løse matematiske oppgaver og ulike kvalitative aspekt ved matematisk kompetanse som begrepsforståelse og ulike tilnærminger til matematikkundervisning. Sosiale og kulturelle verdier tas også opp. Vi vil diskutere ulike kjennetegn ved oppgaver, deres design og deres bruk i forskning. Evne til å søke opp relevant forskningslitteratur fra baser og internett vektlegges. Emnet vektlegger diskusjon og spesielt analyse av litteratur og empiriske data. Litteraturen tar opp teoretiske og metodologiske tilnærminger, funn, konklusjoner og pedagogiske implikasjoner relevante for matematikkopplæring i skolen. Emnet er i seg selv forskningsbasert og inkluderer utvikling av et prosjekt om matematikkopplæring i tilknytning til arbeidslivet og skolen.
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for teknologi og realfag