Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk eller Engelsk
Anbefalte forkunnskaper
MA -163 , MA -164 og MA -165
Læringsutbytte
Studenten
viser en dyptgående forståelse av fundamentale matematiske begreper som tall og størrelse på grunnlag av deres historiske dannelse
kan kombinere historien med matematikkens essens
kan bearbeide og anvende matematikken effektivt både i undervisning og i andre sosiale kontekster
Innhold
Det gis en oversikt over hovedlinjer i matematikken fra oldtiden til nyere tid med hovedvekt på skolematematikkens røtter. Euklidsk geometri, tallbegrepet, funksjonsbegrepet vektlegges spesielt. Det gis en historisk forklaring av økende abstraksjon i matematikk ved tallbegrepets utvikling, inkludert både forskjellige representasjonssystemer (egyptere, babylonerne, vår tid) og begrepsinnhold (naturlige tall opp til komplekse tall). Det diskuteres historisk utvikling av begrepene til matematisk bevis, grenseverdi og algoritme. Ved sammenlikning av den rene geometriske fremstillingen i Euklid med Descartes`algebraiske tilnærming, får studenten et grunnlag til bedre forståelse av matematikkens forskjellige grener.
Undervisnings- og læringsformer
Seminarer, forelesninger og obligatoriske innleveringer. Deler av emnet har krav om frammøte, detaljer oppgis ved semesterstart, se Canvas for mer informasjon. Ved behov kan emnet undervises på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 133 timer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske innleveringer må være godkjent, se Canvas for mer informasjon.
Eksamen
Skriftlig 4-timers eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) / fysikk (1+2) / kjemi (1+2) / biologi (1+2) / informasjonsteknologi (1+2) / geofag (1+2) eller teknologi og forskningslære (1+2)