Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk eller Engelsk
Anbefalte forkunnskaper
MA-163, MA-216 og MA-215
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
forklare betydningen av kompletthet av de reelle tallene og gjøre rede for noen konsekvenser slik som Bolzano-Weierstrass egenskapen
anvende definisjoner av grenser av reelle følger og funksjoner, kontinuitet av funksjoner og i noen grad generalisere definisjonene til metriske rom
forklare forskjellen på punktvis og uniform konvergens og -kontinuitet, og kjenne resultater der denne forskjellen er viktig.
gjøre rede for definisjonen for den deriverte
avgjøre Riemannintegrerbarhet og finne Riemannintegral av reelle funksjoner
gjøre rede for skjæringssetningen, middelverditeoremet og analysens fundamentalteorem og forklare hvordan de er knyttet til begrepene kontinuitet, deriverbarhet og integrerbarhet
gjøre rede for hvordan de rasjonale tall utvides til en komplett ordna kropp.
Innhold
Arbeid med eksempler som leder fram til forståelse av sentrale egenskaper ved de reelle tall og til begrepet grenseverdi på tallinja og i metriske rom. Videre arbeid med reelle funksjoner og følger av slike for å studere sammenhenger mellom begrepene kontinuitet, deriverbarhet og integrerbarhet.
Undervisnings- og læringsformer
Fellesundervisning, arbeid i smågrupper og obligatoriske muntlige presentasjoner og/eller innleveringer. Ved behov kan emnet undervises på engelsk. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske oppgaver må være godkjent for at studenten skal kunne gå opp til eksamen, se Canvas for mer informasjon.
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskrav for enkletemnestudenter: R1/(S1+S2) og enten (R1+R2) / fysikk (1+2) / kjemi (1+2) / biologi (1+2) / informasjonsteknologi (1+2) / geofag (1+2) eller teknologi og forskningslære (1+2)