Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
MA-183, MA-187 og INF120
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
forklare og bruke de matematiske kjerneelementer, som beskrevet i LK-20, med spesiell vekt på Resonnering og argumentasjon og Modellering og anvendelser.
gjøre rede for hovedstegene i en modelleringsprosess og anvende disse i reelle modelleringssituasjoner.
anvende programvare til å teste modeller.
aksiomatisering, definisjoner og teoremer. Matematikkens logiske oppbygning.
bruke ulike bevisformer og -teknikker til å argumentere for matematiske påstander og læresetninger.
Innhold
Modelleringsprosess og modellering med fokus på bruk av kalkulus, sannsynlighetsregning og statistikk. Resonnering og argumentasjon med eksempler på bevis innenfor tallteori, geometri, algebra, kalkulus og sannsynlighetsregning. Generiske eksempler, direkte- og indirekte bevis, matematisk induksjon.
Undervisnings- og læringsformer
Fellesdiskusjoner, gruppearbeid, obligatoriske mappearbeid og presentasjoner. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Det inngår 14 dager praksis for lektorstudentene.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Lektorstudentene må ha
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent praksis
Andre studenter må ha
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Eksamen
Prosjektinnlevering i modellering. Skriftlig 5-timers eksamen i resonnering og argumentasjon. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.