Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene kunne
forklare og bruke de matematiske kjerneelementer, som beskrevet i LK-20, med spesiell vekt på Utforsking og problemløsning, Representasjon og kommunikasjon og Abstraksjon og generalisering.
gjennom utforsking, problemløsning, hensiktsmessig representasjon, abstraksjon og generalisering oppdage og gjøre rede for viktige resultater og sammenhenger mellom begreper innen algebra, tallteori, klassisk geometri og analyse.
kommunisere matematikk en selv har utviklet og sette seg inn i, og forstå, andres matematiske ideer og resonnementer.
tilrettelegge for arbeid med de matematiske kjerneelementer i ungdoms- og videregående skole.
Innhold
Figurtall, algebraisering, algebraisk tenking. Arbeid med kjerneelementene knyttet til tallteori, algebra og klassisk geometri. Abstraksjon og generalisering med utgangspunkt i problemer innenfor tallteori, algebra og klassisk geometri.
Undervisnings- og læringsformer
Fellesdiskusjoner, gruppearbeid, obligatoriske mappearbeid og presentasjoner. Det er krav om minimum 70 % obligatorisk deltagelse i undervisningen. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 267 timer.
Det inngår 14 dager praksis for lektorstudentene.
Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Lektorstudentene må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent praksis
Andre studenter må ha
godkjent obligatorisk undervisning
godkjente obligatoriske arbeidskrav som går fram av oversikt i Canvas ved semesterstart
godkjent didaktisk arbeid tilsvarende omfang som praksis
Eksamen
Mappevurdering og justerende muntlig eksamen. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.