Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak
Anbefalte forkunnskaper
Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig. Emnet forutsetter kunnskap fra MA-181 Innføringsemne 1 i matematikk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten kunnskap
om beskrivende statistikk, kombinatorikk og sannsynlighetsregning
om algebra og funksjoner
om bruk av likhetstegn, elementær algebra og kan beskrive figurtall algebraisk
om ulike kartleggingsmetoder
om matematikkvansker og affektive sider ved matematikkfaget
om programmering i skolen
om ulike arbeidsmåter og læremidler, digitale og andre, knyttet til matematikkundervisning - samt muligheter og begrensninger knyttet til disse
om matematikkfagets innhold på ungdomstrinnet og om overgangen fra barnetrinn til ungdomstrinn
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten
planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på mellomtrinnet
bruke og vurdere ulike kartleggingsmetoder i matematikkundervisningen
lage undervisningsopplegg innen programmering
bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på mellomtrinnet
forebygge og oppdage matematikkvansker samt tilrettelegge for mestring hos alle elever, også de høyt presterende elevene
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten
reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer
Innhold
Sentrale emner i matematikk på mellomtrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på mellomtrinnet. Kartlegging og vurdering. Bruk av ulike arbeidsmåter, læremidler og digitale verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav til obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må delta på minimum 75 % av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påberegnes 100 % studentdeltakelse.