Opptakskrav tilsvarende til studiet i samordna opptak
Anbefalte forkunnskaper
Lærerutdanning eller annen høyere utdanning fra hjemlandet og/eller erfaring fra lærervirksomhet. Dokumentert gode norskkunnskaper, muntlig og skriftlig.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Etter fullført emne har studenten kunnskap
om telling og utvikling av tallbegrep
om de fire regningsartene, brøkregning og prosentregning
om hele tall, rasjonale tall og reelle tall
om geometri og måling
om sentrale læringsteorier og om tilrettelegging for variert og tilpasset undervisning
om begrepsdannelse og sammenheng mellom språk, erfaringer og begreper
om den historiske utviklingen av tallsystemer, og historien bak vårt tallsystem
om muligheter og begrensninger ved bruk av ulike læremidler, digitale læringsressurser og relevante nettressurser
om matematikkfagets innhold på barnetrinnet slik det er beskrevet i gjeldende planer, samt om matematikkfagets innhold i barnehagen og om overgangen fra barnehage til skole
om kjerneelementene og de grunnleggende ferdighetene slik de omtales i læreplanverket for skolen og hvordan de kommer til uttrykk i matematikkfaget i skolen
om enkelte norske matematikkdidaktiske nettsteder og -tidsskrifter
om tospråklige elevers læring av matematikk
FERDIGHETER
Etter fullført emne kan studenten
planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på småskoletrinnet
gjøre rede for språkets rolle for læring av matematikk og viser praktiske ferdigheter i muntlig og skriftlig kommunikasjon i matematikkfaget
gjøre rede for og bruke ulike læringsressurser hensiktsmessig, inkludert digitale ressurser.
bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon på småskoletrinnet
GENERELL KOMPETANSE
Etter fullført emne kan studenten
reflektere didaktisk omkring undervisning av sentrale emner i matematikk på trinn 1-7, samt reflektere helhetlig over elevers totale læringssituasjon - og således være mer enn bare en matematikklærer
Innhold
Sentrale emner i matematikk på barnetrinnet. Drøftinger av problemstillinger knyttet til læring og undervisning av matematikk på barnetrinnet med vekt på begynneropplæringen. Praktisk tilrettelegging av variert og tilpasset matematikkundervisning, inkludert bruk av digitale verktøy og nettressurser.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det avholdes vanligvis tre eller fire samlinger. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale undervisnings- og læringsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging. I emnet inngår det krav om obligatoriske innleveringer og tester. Oversikt over disse oppgis ved semesterstart. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport. Det forventes et arbeidsomfang på 400 timer knyttet til emnet, inkludert undervisning, arbeidskrav og selvstudier.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må delta på minimum 75 % av de obligatoriske samlingene som inngår i emnet. For noen aktiviteter må det påberegnes 100 % studentdeltakelse.
Eksamen
Muntlig eksamen; både matematikkdidaktisk og matematisk kompetanse, teller 100%. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført faglærerutdanning som tospråklig lærer uten matematikk.