ha kunnskap om hvordan markedsmekanismene skaper muligheter og utfordringer i arbeidet fra idé til distribusjon
ha oversikt over hva som kreves i organisering av kunstneriske prosjekter, som festivaler og lignende
Innhold
Emnet gir filmstudenter innsikt i arbeid med kunstfaglige prosjekter, nettverksbygging og kunnskap om markedet, samt juridiske og finansielle aspekter ved filmproduksjon. Studentene får arbeidserfaring med programmering for og planlegging av filmfestival, samt erfaring med å formulere og presentere filmprosjekter.
Sentrale områder er:
Forholdet kunst/kultur og marked
Ide- og visjonsutvikling
Økonomi: skatt, moms, budsjettering, regnskap
Jus: rettigheter og kontrakter
Nettverksbygging og samspill mellom ulike kunstarter og kulturuttrykk
Markedsføring, distribusjon og salg innenfor filmsektoren
Kunnskap om bransjen og institusjonene
Finansieringskilder: offentlig marked (søknader, prosjekt), privat marked, EU
Prosjektplanlegging/-styring
Undervisnings- og læringsformer
Undervisninga er organisert i samlinger. En stor del av arbeidet med emnet har form av hospitering i virksomheter og institusjoner med film som felt.
Det er obligatorisk oppmøte i 80 % av praktisk undervisning og øvingsoppgaver. Detaljert oversikt over obligatorisk oppmøte vil framgå av semesterplanen.
Emnet har et forventa arbeidsomfang på 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning i henhold til presiserte krav i semesterplanen.
Eksamen
Mappeinnlevering og en muntlig presentasjon vurderes med gradert karakter. Oversikt over innhold i og form på mappeinnleveringen vil fremgå ved semesterstart. Det gis en samla vurdering av de to delene, der det skriftlige arbeidet utgjør 60% av vurderinga og den muntlige presentasjonen teller 40%.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.