Filmvitenskap og filmproduksjon, påbyggingsstudium
Undervisningsspråk
Undervisningsspråket er norsk.
Anbefalte forkunnskaper
LFT105 eller 15 sp i litteratur
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
kunne tenke kritisk og bevisst omkring sjangerbegrepet
kunne se og tolke film fra en utøverposisjon
kunne gjøre en vitenskapelig filmanalyse
kunne utveksle synspunkter og tolkninger med andre med bakgrunn innenfor emnets problemstillinger og empirier
kunne anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
Innhold
Dette emnet utforsker og utfordrer sjangerbegreper gjennom å studere enkelte typer film og se og analysere filmer som faller inn under eller overskrider kategorier innenfor dokumentarfilm og fiksjonsfilm. Vi ser på viktige filmteoretiske tradisjoner og undersøker hvordan disse kan anvendes for å analysere filmers relasjon til publikum. Vi skal se hvordan studie av film ikke bare handler om film, men om å forstå den konteksten som en enkelt film oppstår i og er et produkt av.
Emnet sikter mot en sterk bevissthet rundt studentenes egen praksis og trekker inn erfaringer og problemstillinger som oppstår i filmproduksjonene i de praktiske emnene.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen blir gitt i form av forelesninger, seminarer, filmvisninger og refleksjonsoppgaver. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent muntlig presentasjon og minimum 80 % tilstedeværelse i undervisninga, som angitt i semesterplanen.
Eksamen
En tre dagers individuell hjemmeeksamen vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.