ha innsikt i teorier om medieteknologiers virkemåter og deres roller i samfunnet
ha innsikt i hvordan digitale medier endrer betingelsene for privat og profesjonell kommunikasjon
forstå hvordan den offentlige samtalen endres parallelt med endringer i tilgjengelig medieteknologi
Ferdigheter:
kunne analysere de sosiale og teknologiske rammebetingelsene for kommunikasjonen som finner sted innenfor ulike sjangre og på ulike sosiale arenaer
Generell kompetanse:
kunne delta både muntlig og skriftlig i en faglig diskusjon omkring temaene som er beskrevet over
Innhold
Emnet handler om hvordan teknologiske endringer påvirker våre kommunikative praksiser. Hvordan kommuniserer vi gjennom sosiale medier? Hvordan påvirkes presse og offentlighet av digitaliseringen i samfunnet? Hvordan bruker vi fotografi, grafikk og video på nye måter i en digitalisert og nettbasert mediesituasjon?
Emnets fokus er rettet mot digitalisering og medieendring, og omfatter kommunikative praksiser både av privat, profesjonell og offentlig karakter. Det blir lagt vekt på å studere teknologiske og kommunikative endringer i lys av andre utviklingstrekk i samfunn og kultur.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er nettbasert. Det er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Undervisningen gis i form av nettbaserte læringsressurser samt en obligatorisk fysisk samling med forelesninger og diskusjoner. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent portprøve: Oppretting av blogg, samt publisering av minst ett faglig blogginnlegg innen fastsatt frist.
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Opptakskravet er det samme som for masterprogrammet i teknologi, menneske og samfunn.