ha innsikt i ulike kvalitative og kvantitative metoder som er relevante innen tekst- og kommunikasjonsforskning
ha innsikt i hvordan ulike metoder forholder seg til ulike vitenskapssyn
Ha innsikt i etiske aspekter knyttet til ulike forskningsmetoder
Ferdigheter:
Kunne redegjøre for hva slags muligheter og begrensninger som kan knyttes til ulike forskningsmetoder
Kunne redegjøre for forholdet mellom en forskningsinteresse, en problemstilling, en metodikk og et forskningsmateriale.
Kunne utvikle en prosjektskisse med forankring i relevant metodelære og vitenskapsteori
Generell kompetanse:
kunne delta både muntlig og skriftlig i en faglig diskusjon omkring temaene som er beskrevet over.
Innhold
Emnet handler om hvordan man kan planlegge og gjennomføre et forskningsprosjekt innen tekst- og kommunikasjonsorienterte fagområder. Hva slags metoder er aktuelle å benytte? Hva slags vitenskapssyn er de basert på? Hvordan kan ulike metoder kombineres? Hvordan kan teoretiske og metodiske valg lede til konkrete fremgangsmåter og analysespørsmål i et forskningsprosjekt? Dette er blant spørsmålene som blir behandlet i emnet.
Emnets fokus er rettet mot studier innen tekst-, medie- og kommunikasjonsvitenskap på masternivå. Hovedvekten legges på kvalitative forskningsmetoder, men det blir også gitt undervisning i kvantitative metoder og visse temaer innen vitenskapsfilosofi. Også temaer innen forskningsetikk og databehandling inngår i emnet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er basert på forelesninger, seminarer og selvstudium. Det legges vekt på at studentene gjennomfører et stykke selvstendig arbeid, individuelt eller i gruppe, mellom flere av samlingene.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha fått godkjent en mappe som inneholder minst tre arbeider. Minst to av disse skal være individuelle arbeider.
Eksamen
Individuell semesteroppgave i form av en prosjektskisse med et utvidet metode-kapittel. Skissen skal telle ca 2500 ord, hvorav ca 1500 ord skal være om metode. Gradert karakter.
Nærmere informasjon vil gis i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja, med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Som for opptak til masterprogrammet i samfunnskommunikasjon.