• ha kunnskap om hvordan ulike medier skaper ulike muligheter og rammer for kommunikasjon
• ha forståelse for forholdet mellom mediene og medietekstene på den ene siden og kultur og samfunn på den andre
• ha kunnskap om ulike kommunikasjonsmodeller som berører medier, kultur og samfunn
• kunne gjøre rede for medienes rolle og posisjon i samfunnet – både i nåtid og fortid
Innhold
Emnet har fokus på teori om medier, kultur og samfunn. Dette inkluderer teori om medier fra tradisjonelle massemedier til sosiale medier og teori om medieorganisasjoner, medietekster, resepsjonsforskning og kulturstudier.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og seminarer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppeoppgave. For nærmere spesifisering, se Canvas.
Eksamen
6 timers individuell skoleeksamen under tilsyn. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.