Kunst og håndverk 1 og Kunst og håndverk 2 fra syklus 1
KH-402/KH-404 Kunst og håndverk i samtiden
KH-403/KH-405 Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid i skolen
KH-500/KH-502 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer i kunst og håndverk
Bestått praksis i 4. studieår
KUNNSKAP
Kandidaten
FERDIGHETER
Kandidaten
GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten
Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid innen et fagdidaktisk tema i kunst og håndverk rettet mot trinn 5-10/trinn 1-7 i grunnskolen. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Arbeidet utføres i samråd med en oppnevnt veileder, som må godkjenne problemstillingen. Studenten får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse. Masteroppgaven relaterer seg til estetisk praksis i skolen enten man velger kunstfaglig utviklingsarbeid som eksamensform eller skriftlig avhandling.
Emnet åpner opp for to ulike eksamensvarianter av masteroppgaven. Studenten velger, i samråd med veileder, én av variantene, ut fra hva som passer arbeidets form og innhold best:
Variant 1: Kunst og håndverksfaglig utviklingsarbeid
Studenten leverer en skriftlig refleksjon på maksimum 40 sider (16000 ord) tre uker før visning av sitt kunst og håndverksfaglige utviklingsarbeid som baserer seg på egen skapende praksis som relaterer seg til kunst og håndverksfaget, eller skapende praksis i samspill med elever. Visningen kan ha en karakter av prosess eller vise det ferdige utviklingsarbeidet.
I etterkant av visningen holder studenten et 15 min. offentlig muntlig og visuelt fremlegg (eventuelt med film og lyd) med påfølgende samtale med sensorkommisjon.
De tre delene skriftlig-visning-muntlig teller 30-40-30%
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Variant 2: Skriftlig avhandling.
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Studenten leverer en masteroppgave på 40-60 sider (16000-24000 ord) om den leveres individuelt. 50-70 sider (20000-28000 ord) dersom masteroppgaven leveres i par.
Studenten holder et 15 min. offentlig muntlig og visuelt fremlegg (eventuelt med film og lyd) med påfølgende samtale med sensorkommisjon.
De to delene skriftlig-muntlig/visuelt fremlegg teller 60-40%
Karakteruttrykk: Gradert karakter
I begge variantene skal det lages en liten folder som belyser masterprosjektet i skrift og bilde. (Del av den skriftlige oppgaven)
1 semester
30
Vår
Kristiansand
Fakultet for kunstfag