Etter fullført emne skal studenten
I emnet vil det være fokus på utviklingsarbeid som tar utgangspunkt i studentens interesseområde og kunst- og håndverksfaglige problemstillinger. Emnet gir studentene anledning til å drøfte og analysere sin egen og elevers estetiske praksis i relasjon til sentrale teorier og metoder innen estetikk og didaktikk. Videre vil fokuset være på kunst og håndverkslærerens skapende og undersøkende praksis som et vesentlig element i undervisningen i faget fra begynneropplæringen til slutten av barneskolen. Her vil avansert bruk av IKT for både studenter og elever inngå i emnet. Det vil også være fokus på hvordan studentens estetiske praksis kan bidra med fagutvikling med tanke på trinn 1-7 i grunnskolen.
Faget i praksis
Det er 100 timer praksis i emnet (25 dager). Skoleovertagelse inngår i praksistiden. Her er studentenes kunst og håndverksfaglige utviklingsarbeid er sentralt. Erfaringer og refleksjoner fra praksisperioden vil anvendes i studentens eksamensprosjekt.
Emnet er sentrert rundt studentens kunst- og håndverksfaglige utviklingsarbeid og er i hovedsak studentstyrt, med lærerveiledning. Underveis i prosessen skal studentene fremlegge foreløpige overveielser og resultater for veiledere, emneansvarlige og medstudenter. Emnet inneholder også seminarer og forelesninger knyttet til kunstnerisk utviklingsarbeid, pedagogisk utviklingsarbeid, estetisk teori og forholdet mellom kunstnerisk utviklingsarbeid og didaktikk. Behov for veiledningstimer, verksted, rom etc. avtales mellom studenter og faglærere.
Forventet arbeidsomfang er ca. 400 timer.
Studenten holder en visning av resultatet av det kunst og håndverksfaglige utviklingsarbeidet. Det skal og foreligge en visuell dokumentasjon fra hvordan utviklingsarbeidet er tatt i bruk i skolen.
Visningen skal følges av en skriftlig individuelt refleksjonsnotat med didaktisk refleksjon. Notatet skal ta for seg det skapende utviklingsarbeidets kunstneriske og pedagogiske idé, metodiske tilnærminger, samt inneholde refleksjon over arbeidsprosess og tilknytning til estetisk- og kunstfagdidaktisk teori.
Eksamen vurderes med bestått/ikke bestått
1 semester
15
Vår
Kristiansand
Fakultet for kunstfag