I emnet vil studentene arbeide utforskende, eksperimenterende og skapende både individuelt og i grupper med samtidsrelevante tema. Avansert bruk av digitale verktøy og relevansen av dette i kunst og håndverk vil være sentralt i emnet. Studentene vil få inngående kjennskap til hvordan tverrfaglige temaer som for eksempel bærekraftig utvikling og demokrati kan vises i estetisk praksis i ulike materialer og medier, og inngå kunst og håndverksfaget. Studentene vil utvikle bred innsikt i ulike diskurser i faget kunst og håndverk. De vil også kunne argumentere for fagets viktige rolle i skolen og i en foranderlig og global samfunnsmessig kontekst. Studentene vil erfare hvordan de som kunst og håndverkslærere er sentrale aktører i elevers møter med kunst og kultur, også de møter som regisseres av kunstnere, kunst og kulturinstitusjoner utenfor skolen, og kunst og kulturtiltak som for eksempel Den kulturelle skolesekken.
Faget i praksis
Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen, dens satsing og tilretteleggelser for estetisk praksis i og utover kunst og håndverksfaget og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.
Grunnskolelærerstudenter:
- må ha bestått arbeidskrav beskrevet i semesterplanen (i grupper og individuelt)
- må ha bestått obligatorisk undervisning (inkludert fellessamlinger)
- praksis er godkjent
Enkeltemnestudenter:
- må ha bestått arbeidskrav beskrevet i semesterplanen (i grupper og individuelt)
- må ha bestått obligatorisk undervisning
- didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
Muntlig og visuell presentasjon av semesterets arbeidskrav og refleksjon over deres didaktiske relevans.
Presentasjonen vurderes med gradert karakter. Teller 60%.
Fem dagers hjemmeeksamen i grupper (2-3 studenter) som resulterer i en publiserbar kronikk
om kunst og håndverksfagets rolle til avis eller fagtidsskrift (se nærmere beskrivelse i
semesterplanen). Hjemmeeksamenen vurderes med gradert karakter. Teller 40%.
1 semester
30
Høst
Kristiansand
Fakultet for kunstfag