KUNNSKAP
Studenten
FERDIGHETER
Studenten
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
Det arbeides i et bredt spekter av materialer og teknikker relatert til barnehagen. Hovedtyngden i emnet ligger på praktisk skapende arbeid, og det legges vekt på å utvikle et personlig uttrykk. Materialerfaring, teknisk dyktighet og bevisst bruk av estetiske virkemidler er vesentlig i utviklingen av faglig kompetanse.
Gjennom emnet skal studentene utvikle egen form og uttrykksevne, øke sin praktiske innsikt, samt utvikle evnen til å lede barn i skapende arbeid med ulike materialer. Emnet er inndelt i ulike verksteder.
Emnet skal gi kunnskap, lyst og evne til å kunne igangsette, drive og reflektere over kreative prosjekter, kunstpedagogisk virksomhet og utviklingsarbeid i barnehagen.
Emnet skal videreutvikle studentenes egne ferdigheter innenfor det kunstfaget de velger å spesialisere seg i, sånn at de får faglig trygghet. De lærer å beherske materialer, redskaper, virkemidler og uttrykksformer innenfor enten musikk, forming eller drama. De videreutvikler sine kunnskaper om og erfaringer med det å kommunisere gjennom symbolske, visuelle, musikalske, sceniske handlinger og uttrykk.
Emnet vil gi en mulighet for å drøfte allmenne estetiske og kunstfaglige problemstillinger, og studentens kunnskap om kreative og skapende prosesser står sentralt.
Studentene vil få en forståelse for og evne til å stimulere den estetiske dimensjonen i barns lek, og kunne sette leken inn i en samfunnsmessig og kunstnerisk kontekst.
Undervisningen vil være en kombinasjon av felles forelesninger, veiledning i gruppearbeid og individuelle oppgaver. Emnet forutsetter stor grad av selvstudium. Verkstedene vil være tilgjengelige for arbeid når de ikke er opptatt av annen undervisning. Studenten får trening i å vurdere eget og medstudenters arbeid. Den uformelle vurderingen er en del av arbeidsmåten i emnet. Det kan også gis skriftlige oppgaver i løpet av emnet.
Studentenes kunstfaglige utviklingsprosjekter vil bli utviklet i tett samarbeid med barnehagene. Det vil også være naturlig å hente inn andre ressurspersoner som kan formidle hvordan slike utviklingsprosjekter kan gjennomføres i barnehagene.
Fakultet for kunstfag har samarbeidsprosjekter med både Kilden Teater og Konserthus og Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) og praksisfeltet. Det vil være naturlige å samarbeide med disse og andre aktører for å konkretisere hvordan studentene/personalet kan samarbeide når de skal designe prosjekter som involverer både barn, ansatte og eventuelt kunstnere.
Det kan bli arrangert frivillig studietur. I tillegg kan det bli arrangert frivillige ekskursjoner for å se på aktuelle kunstutstillinger i regionen.
Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.
Nærmere beskrivelse av obligatoriske oppgaver vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.
Utstilling av egne skapende arbeider fra verkstedene. I vurderingen legges det vekt på personlig uttrykk, hensiktsmessig anvendelse av teknikk og materiale og innsiktsfull bruk av estetiske virkemidler. Digital dokumentasjon til minst ett av arbeidene fra idé til ferdig produkt inngår som del av eksamen.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for kunstfag