Analytisk teori og metode i populærmusikkforskning
KF-601-1
Forkunnskapskrav
Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program.
Læringsutbytte
Etter fullført emne er kandidaten fortrolige med og kan fordype seg i faglitteratur innenfor jazz- og populærmusikkforskning. De kan redegjøre for en forskningshistorisk bakgrunn for valg av teorier i sitt avhandlingsprosjekt. De kan også på en adekvat måte anvende populærmusikkvitenskapelige teoriers begrepsapparat i sitt avhandlingsprosjekt, herunder konfrontere eller kombinere forskjellige teorier.
Innhold
Emnet skal gjennom pensum, framlegg og undervisning gi en oversikt over de teoretiske fagdiskusjonene innenfor jazz- og populærmusikkforskning. Herunder gjennomgås kritisk temaer som belyser bl.a. kulturanalytiske perspektiver på improvisasjonsforskning, postmodernisme og populærkultur, britisk populærmusikk etter 1980.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er obligatorisk. Undervisningen finner sted i tre til fire samlinger, hver på to til tre dager. Samlingene vil inneholde en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og diskusjon av papers.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Kandidatene skal utarbeide et paper der det trekkes linjer mellom relevant pensumlitteratur og kandidatens eget avhandlingsprosjekt. Paperet skal være på maksimum 10 sider. Paperet skal foreligge før samlingen og presenteres på samlingen.
Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen kandidats paper.
Eksamen
Individuell paper med et omfang på maksimum 10 sider med mellomrom, eksklusive referanser og litteraturliste. Det leverte paper vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om paperet vurderes til ikke bestått, gis en tilbakemelding med råd om forbedringer og en ny innleveringsfrist.
Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.