kunne anvende tverrfaglige arbeidsmåter og gjennomføre kreative gruppeprosesser
kunne anvende kunnskap om samtidskunstnerisk praksis og teori på tvers av ulike kunstfelt
ha inngående kunnskap om prosjektarbeid og kunne anvende denne for å skape og evaluere tverrfaglige kunstfaglige prosjekter
kunne reflektere over og beskrive forskjellige relasjoner mellom kunstartene
kunne plassere sitt eget arbeid i relasjon til tverrfaglig og samtidskunstnerisk praksis og teori
Innhold
Emnet gir en innføring i samtidskunstens praksiser gjennom prosjektarbeid på tvers av kunstfagene. Studentene får erfaring med å anvende sin egen kunstfaglige ekspertise i kreative prosesser og tverrfaglige prosjekter, og se denne ekspertisen i relasjon til andre kunstfag og samtidskunstneriske arbeidsmåter. Et sentralt utgangspunkt i emnet er samtidskunstnerisk praksis og teori, som beveger seg mellom ulike kunstfelt. Dette bringer også inn diskurser, uttrykk og kunstforståelser som gir de ulike kunstfeltene felles referansepunkter.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen introduserer samtidskunstfeltet gjennom ulike praktiske og kunstneriske tilnærminger. Det forutsettes aktiv studentmedvirkning i form av ulike prosjektfremlegg og praktiske arbeider. Undervisningen i emnet gis i kombinasjon av praktisk undervisning, workshops og veiledning. Undervisningen i workshopene er med forskjellige kunstnere og baserer seg på gruppearbeid. I tillegg organiseres en frivillig studietur.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
3-4 godkjente workshops
Godkjent deltakelse i gruppeprosjekt
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Eksamen består av to deler:
Del 1: Utvikling og visning av et tverrfaglig kunstnerisk prosjekt i gruppe.
Del 2: Gruppesamtale (ca. 30 minutt), som etterfølger prosjektvisningen.
Individuell vurdering basert på samtale og studentens individuelle bidrag til både denne samtalen og prosjektet. Begge deler må vurderes til bestått for at eksamen samlet sett skal være bestått.
Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.