ha kunnskap om faglige problemstillinger, prosesser og metoder innenfor visuell kunst og formidling
kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor fagområdet
kunne formulere en faglig problemstilling, samt planlegge en praktisk-estetisk utforsking av denne
kunne anvende fagspesifikk vitenskapsteori og metode
kunne orientere seg i forskningslitteratur og anvende metoder for innhenting av relevant teori
kritisk kunne reflektere over faglige og forskningsetiske spørsmål
Innhold
Studenten skal i løpet av emnet planlegge et bachelorprosjekt og utarbeide en plan for gjennomføring av prosjektet. Planen skal inneholde problemstilling, angivelse av relevant teori, samt metode og plan for praktisk-estetisk utforsking. I emnet vil studentene få kjennskap til relevante kilder og fagspesifikke forskningsmetoder, samt kunnskap om utvikling av forprosjekt. Emnet tar også for seg faglige problemstillinger og etiske dilemmaer relatert til disse.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er lagt opp med forelesninger, seminar og faglig debatt. Undervisning foregår i gruppe og med individuell veiledning. Det forventes aktiv deltakelse i seminarer hvor artikler og FoU-arbeid fra fagfeltet diskuteres. Forelesninger vil ta opp temaer som relevante vitenskapelige metoder, prosesser og problemstillinger innenfor kunstfaglig forskning.
Studentene skal utføre et mindre praktisk-estetisk forprosjekt som legges frem for medstudenter og lærere. Det er obligatorisk tilstedeværelse i all undervisning, ved veiledning og seminar. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning, veiledning og seminar
Godkjent formidling av et mindre praktisk-estetisk forprosjekt.
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over tre dager. Omfanget beregnes til ca. 2000 ord.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.