Etter fullført emne skal studenten
Offentlig sektor har vært en betydelig bruker av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i mer enn 50 år. Interessen for IKT økte på slutten av 1990-tallet og man begynte å bruke begreper som elektronisk forvaltning (eForvaltning) om dyptgripende forvaltningsreformer som ble muliggjort eller drevet frem av IKT. IKT er i dag både en integrert del av infrastrukturen og tjenesteproduksjonen i offentlig sektor. Innovasjon med teknologi har allerede ført til omfattende endringer i organisering og arbeidsprosesser. Vi kaller gjerne slike endringer digitalisering eller digital transformasjon. Digitalisering har potensiale til å transformere både offentlig sektor og samfunnet vårt. Emnet vil også omhandle sammenhenger mellom digital transformasjon og bærekraftig utvikling siden offentlig sektor har en nøkkelrolle i samfunnet og siden de to fenomenene er nærmest uløselig knyttet sammen.
Emnet skal gi studentene historisk innsikt i hvordan forvaltningen er digitalisert over tid og hvilken lærdom man har dratt så langt. Den enkelte student skal videre opparbeide seg kunnskap om sammenhenger mellom innføring av IKT og behov for prosess og organisasjonsendringer. I tillegg skal studenten ha fått kunnskap om hvordan en digitalisering kan gjennomføres på en god måte, hvilke effekter som kan forventes, hvordan man på best mulig måte realiserer nyttepotensialet og sammenhenger mellom digitalisering og bærekraftig utvikling.
Emnet består av:
Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.
For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.
https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia
Ansvarlig fakultet:
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no
1 semester
10
Høst
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap