Norsk eller engelsk. Mer informasjon ved semesterstart.
Anbefalte forkunnskaper
IS-423 Etiske og juridiske aspekter ved informasjonssikkerhet IS-424 Strategisk informasjonssikkerhetsledelse IS-425 Enterprise systems og sikkerhetsarkitektur IS-426 Teamarbeid og kommunikasjon IKT447 Tillit, trusler, risiko og sårbarheter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
beskrive prosjekt som organisasjonsform
anvende sentrale teknikker innenfor prosjektarbeid
planlegge, lede og rapportere gjennomføringen av et prosjekt
reflektere over eget prosjektarbeid og foreslå forbedringer til egen praksis
anvende relevant kunnskap om informasjonssystemsikkerhet opparbeidet gjennom studiet til å analysere et problem for en organisasjon og bidra til løsning for dette
Innhold
Emnet dekker sentrale prinsipper og teknikker i prosjektarbeid, som grunnlag for gjennomføring av et prosjekt der studentene anvender kunnskap opparbeidet gjennom studieprogrammet. Prosjektet skal baseres på et aktuelt problem knyttet til informasjonssystemsikkerhet i en organisasjon og gjennomføres i samarbeid med problemeier. Prosjektet kan fortrinnsvis gjennomføres som en forstudie for masteroppgaven og kan gjennomføres individuelt eller i grupper på maksimalt to studenter
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis som seminarer med forelesninger og studentpresentasjoner, samt veiledning i prosjektarbeid. Det er obligatorisk fremmøte i deler av undervisningen, detaljert informasjon om dette gis i Canvas ved semesterstart. Totalt forventet arbeidsomfang er estimert til ca. 210 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske presentasjoner og innleveringer, i tillegg til obligatorisk deltagelse i forelesninger og diskusjoner. Mer detaljert informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Prosjektrapport, utført individuelt eller i gruppe på to studenter (gruppevise karakterer). Nærmere informasjon om krav til prosjektrapporten gis i Canvas. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.