Kunnskap
Etter fullført emne har studenten
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan studenten
Et overgripende mål for emnet handler om å utvikle kritisk refleksjon knyttet til digitalisering i samfunnet generelt og i skolen spesielt, og hva som er hensiktsmessig bruk av digitale verktøy og ressurser i læring og undervisning. Med utgangspunkt i Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse (PfDK-rammeverket) tilbyr emnet faglig fordypning i samtlige av dets sju underliggende områder. Disse er pedagogikk og fagdidaktikk, fag og grunnleggende ferdigheter, skolen i samfunnet, samhandling og kommunikasjon, ledelse av læringsprosesser og etikk, samt endring og utvikling. Innenfor hvert område vektlegges ett til to underliggende tema som gis spesiell oppmerksomhet gjennom utprøving, samarbeid og refleksjon.
Emnet legger vekt på å ruste studentene til en skolehverdag der teknologi spiller en stadig mer omfattende rolle. Studentene skal utvikle og teste ut ulike sider av skolehverdagen både gjennom øvelser på campus og gjennom skolebesøk. Basert på egne opplevelser gjennom ulike former for utprøvinger, skal studentene reflektere over hvordan man kan fremme elevaktiv undervisning og tilpasset undervisning med- og uten teknologi.
1 semester
30
Vår
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap