Introduksjon til samskaping i informasjonssystemer
IS-114-1
Inngår i studieprogram
IT og informasjonssystemer, bachelorprogram
IT og informasjonssystemer, årsstudium
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal kandidaten kunne:
Hvordan skape velfungerende team
bidra i systemutviklingsprosjekter med en klar metodeforståelse
Introduksjon til programmering
bruke verktøy som fremmer kommunikasjon, samarbeid og deling av ressurser i et systemutviklingsprosjekt
strukturere og skrive rapporter og annen form for dokumentasjon
ha evne til å reflektere over faglig utøvelse av eget arbeid
Innhold
Emnets innhold er prosjektarbeid, med vekt på samarbeid i team. Emnet inneholder også en introduksjon til temaet kommunikasjon med løsningenes interessenter og samskapning av informasjonssystemer. Som et ledd i prosjektarbeidet, gis studentene dessuten en innføring i systemutviklingsmetoder og programmering.
Studentene vil få trening i å samarbeide gjennom å skape rapporter og gjennomføre praktiske øvelser, sammen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis med en forelesningsdel og praktisk del. Den praktiske delen har fokus på samarbeid i team, og kommunikasjon ved bruk av case i en prosjektramme. Emnet vil legge til rette for et problembasert og prosjektorientert læringsmiljø. Studentene vil kunne lære gjennom oppgaveløsning, veiledning, presentasjoner og forelesninger.
Læringsmiljøet for den praktiske delen av emnet vil bli tillagt stor vekt og studentene vil bli delt i grupper for en tettere oppfølging. Det fokuseres på teamarbeid og forbedring av kommunikasjonsferdigheter. Alle studenter forventes å delta aktivt i undervisnings og gruppearbeid.
Estimert arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske oppgaver, herunder eventuelle individuelle oppgaver. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Innlevert rapport basert på gruppearbeid. Felles karakter for alle deltakere i gruppen, med bestått eller ikke bestått. Det er ikke anledning til utsatt eksamen, emnet må evt. tas på ny.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.