Emnet skal gi studentene en plattform for planlegging av digitaliseringsprosjekter. Emnet skal gi deltakerne et kunnskaps- og metodefundament for å lede eller delta i innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering og tjenestedesign, med brukeren av tjenestene i sentrum. Deltakere på emnet har mulighet til å lære hvordan man bygger et bedre analysegrunnlag for å sikre at organisasjonen lykkes med digitale innovasjonsprosjekter og adresserer virkelige brukerbehov. Emnet består av følgende moduler:
1. Hovedmodul (Overordnet, på tvers av øvrige moduler):
Denne modulen understøtter hele emnet. Den inneholder oppgaver, maler og andre ressurser studentene trenger for levering av oppgaver underveis og for den endelige rapporten (eksamen).
2. Innovasjonsteori og praksis (eksempelvis):
Denne modulen inneholder gjennomgang av noen sentrale teorier og modeller for forretningside-utvikling, og eksempler på hvordan disse brukes i praksis.
3. Digital Service Design (nyskaping) og Redesign (fornying/forbedring):
Denne modulen omhandler praktisk bruk av Design Thinking - metoder. Modulen dekker «Discovery»- (undersøkelse) og «Define»- fasen (analyse og ideutvikling) i casestudiet ditt. Aktuelle verktøy og metoder gjennomgås.
4. Planlegging og oppskalering av innovasjoner (eksempelvis):
I denne modulen gjennomgår vi hvordan du «pakker inn» ditt casestudie i en rapport, med en plan for økonomi (finansiering) og vekst (forretningsutvikling), sammenfatning av brukerhistorier og wireframes og andre elementer som naturlig inngår i en plan for digitalisering og virksomhets-/forretningsutvikling.
Undervisnings og læringsformer består av:
Estimert arbeidsomfang er 210 timer per semester.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for samfunnsvitenskap