kjenne et objektorientert programmeringsspråk, og kunne bruke det til å skrive små til middels store programmer, samt kunne sette seg inn i større programmer skrevet i det samme språket
kjenne og kunne bruke vanlige abstraksjoner i objektorientert programmering, inkludert avanserte objektorienterte teknikker
(f.eks. polymorfisme, multippel arv), godt nok til å kunne lære seg andre programmeringsspråk
kjenne til og kunne følge god programmeringsskikk (f.eks. dokumentasjon, testing og kodestandarder)
kunne delta i detaljdesign (av klasser og metoder) og programmering av objektorienterte informasjonssystemer
Innhold
Emnet gir en oversikt over objektorientert programmering, og grunnbegreper som klasser, objekter og metoder, samt mer avanserte begreper som arv (sub- og superklasser, multippel arv og abstrakte klasser). Imperativ programmering, og begreper som tilordning, if-setninger og løkker blir også gjennomgått. I tillegg til trenging i programmering får studentene prøve seg på bruk av testverktøy, bruk av kodestandarder og detaljdesign.
Undervisnings- og læringsformer
Dette emnet bruker en pedagogisk modell der studentene jobber på lab med veiledning fra lærer og hjelpelærer. Studentene lærer i eget tempo ved å arbeide individuelt med lærebok, oppgaver og andre ressurser. Emnet er delt opp i moduler som skal tas sekvensielt. Studenten må vise at læringsmålene for en modul er nådd (f.eks. ved å bestå en prøve eller i samtale med lærer eller hjelpelærer) for å få fortsette med neste modul. Det brukes i liten grad forelesninger. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studenten må vise at læringsmålene for en modul er nådd (f.eks. ved å bestå en prøve, eller i samtale med lærer hjelpelærer) for å få fortsette med neste modul. For å gå opp til eksamen, må studenten bestå et minimum antall moduler. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.