ha kunnskap om sentrale designprinsipper, prosesser og metoder av digitale interaksjonsløsninger
ha kjennskap til og kunne anvende kriterier for vurdering av brukbarhet
kunne delta aktivt i analyse, design, konstruksjon og test av en prototype på digitale interaksjonsløsninger, med hensiktsmessig brukbarhet
kjenne relevante regler og standarder i brukbarhet og tilgjengelighet av digitale interaksjonsløsninger
ha kunnskap om problemstillinger av etisk karakter relatert til digital interaksjonsdesign
forstå utfordringer og muligheter med å arbeide i prosjekter
ha utviklet evner til samarbeid, kommunikasjon, kritisk vurdering og til å håndtere paradokser.
Innhold
Emnet gir en innføring i begreper, prinsipper, teknikker og prosesser for design og evaluering av digitale interaksjonsløsninger.
Undervisnings- og læringsformer
Organisert undervisning i form av forelesninger og gruppearbeid. Obligatorisk arbeid består blant annet av prosjektbaserte oppgaver og presentasjoner. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske oppgaver må være godkjent. Mer informasjon i Canvas etter semesterstart.
Eksamen
Gruppebasert prosjektoppgave med felles karakter teller 40 % av karakteren. Skriftlig individuell eksamen teller 60 %. Gradert karakter, A-F.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.