Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
Industriell økonomi og teknologiledelse, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
Engelsk.
Anbefalte forkunnskaper
IND418 Kontinuerlig forbedring og Lean, IND416 Prosjektsledelse og -planlegging, eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
Analysere og utarbeide grunnlag for forbedringer knyttet til virksomheters styring av verdikjeder
Beskrive og analysere prosesser og beslutningsstrukturer for industrielle anskaffelser
Formidle kunnskap om sentrale teorier innen kontraktsledelse, risikofordeling og virkemidler i leverandørsamarbeid
Beskrive hvordan bedrifter kan tilrettelegge for innovasjon og samskaping med leverandører
Utvikle strategier for porteføljestyring av produkter og leverandører
Karakterisere kjennetegn ved modularisering, digitalisering og integrering av verdikjeder
Analysere og reflektere over etiske forhold og bærekraft knyttet til industrielle anskaffelser
Innhold
Emnet fokuserer på virksomhetens eksterne nettverk og verdikjeder, der formålet er å gi studenten et kompetansegrunnlag til å forstå, utvikle og implementere metoder for styring av anskaffelsesprosesser og valg av modeller for leverandørsamarbeid.
Design og styring av industrielle verdikjeder
Anskaffelsesprosesser og beslutningsstrukturer for valg av samarbeidspartnere
Teorier om kontraktsmodeller, risikofordeling og forretningskonsepter for leverandørsamarbeid
Insentiver og virkemidler for kontroll og tillit
Utvikling av innkjøpsstrategier og porteføljestyring
Innovasjon og samskaping med leverandører
Modularisering, digitalisering og integrering i industrielle verdikjeder
Samfunnsansvar og bærekraft i industrielle anskaffelser
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppeøvinger, gjesteforelesinger, samt arbeid med prosjektoppgave. Arbeidsbelastning for dette emnet er beregnet til rundt 200 timer. Pensum inkluderer forelesninger.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente obligatoriske oppgaver i gruppe.
Eksamen
Gruppebasert prosjektoppgave teller 40 % av total karakter, og individuell skole eksamen teller 60% av total karakter. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.