Shift entreprenørskap og innovasjon, masterprogram
Industriell økonomi og teknologiledelse, masterprogram
Innovasjon og kunnskapsutvikling, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten kunne:
analysere formelle trekk ved organisasjoner, deriblant organisasjonsstruktur, såvel som informelle trekk, deriblant normer.
reflektere over fremst sitt eget, personlige lederskap, men også over andres lederskap
forstå mulige positive og negative konsekvenser av sitt eget og andes lederskap, for seg selvc (f.eks. økt eller redusert motivasjon). Gruppen eller organisasjonen man leder (f.eks. forbedret eller redusert effektivitet), og omverdenen (f.eks. negativ, nøytral eller til og med positiv innvirkning på klimaet)
forstå sammenhengen mellom situasjon og ulike typer ledelse og hvilken type ledelse som er mest hensiktsmessig i en gitt situasjon.
redgjøre for sentrale teorier om ledelse.
Innhold
De fleste yrkesaktive tilbinger mange år av sine liv i organisasjoner. Dette emnet gir en grunnleggende innføring i teorier innenfor organisasjon og ledelse. Studenten får et godt overblikk over fagområdet og innsikt i betingelser for å utøve ledelse på ulike nivå. Analyse av organisasjonstyper og organisatoriske prosesser står sentralt. Studenten får med seg en "verktøykasse" med begrep og modeller som er direkte relevante for arbeidslivet.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet undervises gjennom tradisjonelle forelesninger. Det legges også opp til noe gruppearbeid og studentsentrerte undervisningsformer. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent gruppeoppgave. Mer informasjon er tilgjengelig i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over ca. to uker. Bokstavkarakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.