ha kunnskap om softwareutviklingsprosessen og dens faser; metoder og teknikker for utvikling av software løsninger og modellering for å kunne uttrykke slike løsninger. Forstå og forvalte krav gjennom prosessen. Forstå sammenhengen mellom krav, arkitektur og tradeoffs.
Ferdigheter:
Kunne utrykke software arkitektur og design ved hjelp av UML.
Kunne velge og bruke passende arkitekturstiler og designpatterns for å oppfylle krav i en software løsning.
Kunne forvalte og spore krav gjennom softwareutviklingsprosessen.
Generell kompetanse:
ha kunnskap om anvendelse av software arkitektur og design.
Innhold
Emnet gir en bred innføring i utvikling av software og hvilke faser et softwareutviklingsprosjekt gjennomgår, med spesielt fokus på design og arkitektur. Det blir vist hvordan man kan forvalte krav gjennom prosessen, samt sammenhengene mellom krav, arkitektur og tradeoffs. Dette inkluderer hvordan arkitekturstiler og designpatterns blir brukt for å oppfylle krav i en softwareløsning.
Videre blir det undervist i dokumentasjon av softwarearkitektur og -design v.h.a UM
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning, mappeevaluering.
Forventet arbeidsbelastning for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Teoriøvinger og labøvinger må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske oppgaver gis ved semesterstart i Canvas.
Eksamen
Skriftlig individuell eksamen 3 timer; teller 70%. Mappeevaluering; teller 30%. Gradert karakter. Det blir ikke arrangert ny/utsatt eksamen for mappevurderingen.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.