IKT101 Grunnleggende softwareutvikling eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap:
ha kunnskap om de viktigste begrepene og mekanismene innen objektorientert programmering.
ha kunnskap om de grunnleggende strukturene og begrepene innen UML modellering.
Ferdigheter:
kunne utvikle objektorienterte programmer
kunne bryte ned og prioritere større programmeringsoppgaver i mindre deler
kunne planlegge og strukturere større programmer
kunne installere og benytte tredjeparts biblioteker
kunne lage og forstå UML modeller.
Generell kunnskap:
Kunne designe og gjennomføre et avansert softwareprosjekt med versjonskontrollsystem
Innhold
Det gis grunnleggende innføring i programmering med spesiell vekt på objektorientert tenkemåte. Videre gis det innføring i klasser, metoder, objekter, konstruktører, arv og hendelser. Det undervises i elementær objektorientert analyse og design med UML, tredjeparts biblioteker samt bruk av versjonskontroll.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesning og labøving. Øvingene foregår i datalab. Avdelingsingeniør, studentassistent og/eller faglærer er til stede. Det gis opplæring i bruk av fagrelatert programvare. Studentene utvikler egne programmer for å løse de gitte oppgavene.
Forventet arbeidsbelastning for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Obligatoriske øvingsoppgaver må være godkjent for å kunne ta eksamen. Oversikt gis i Canvas ved semesterstart.
Eksamen
Prosjektoppgave i gruppe eller individuelt. Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.