IDR936 Idrettsfaglig basisemne eller tilsvarende, samt IDR937 Personlig trener / treningsveileder 1. Studentene bør være i generell god fysisk form og må kunne delta aktivt i de praktiske timene.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere treningsopplegg som kan gjennomføres utendørs og for spesielle målgrupper
kunne forklare, utføre og demonstrere god og hensiktsmessig øvelsesteknikk innenfor core- og stabilitetstrening, samt bevegelighetstrening
ha kunnskap om salg og service i rollen som PT
kunne gjennomføre enkel testing med hensyn til styrke og utholdenhet
kunne ivareta kundens sikkerhet under treningen, ved hjelp av hensiktsmessig spotting
kunne planlegge/periodisere trening over tid
kunne tilrettelegge trening for selvvalgt målgruppe
kunne veilede innenfor avansert løfteteknikk
Innhold
Salg og service
PT-rollen
Avansert treningslære og løfteteknikk
Slynge/core/stabilitetstrening og bevegelighet
Spotting
Treningsplanlegging
Trening for spesielle målgrupper
Testing av styrke og utholdenhet
Nye/populære treningsformer
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil foregå som forelesninger, gruppearbeid, demonstrasjoner, arbeid i sal, samt selvstudium og innleveringer.
Emnet består av både teoretisk og praktisk arbeid/undervisning. Det teoretiske kunnskapsstoffet knyttes gjennomgående opp mot praktiske instruksjonsøvelser. Det forventes at studentene tilegner seg deler av kunnskapsmaterialet på egenhånd. De praktiske timene er obligatoriske, og det kreves 90 % frammøte.
Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
deltatt i obligatorisk undervisning
godkjent rapport etter nærmere retningslinjer
godkjente oppgaver med praktisk og/eller skriftlig gjennomføring
Se Canvas for nærmere informasjon.
Eksamen
Individuell praktisk-muntlig eksamen.
Oppgave innleveres dagen før. Gjennomføring/eksaminering har ca. 60 minutters varighet.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.