Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene
Ha grunnleggende kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for varig svømmeglede i skolen
Ha grunnleggende kunnskap om ferdighetskrav i skolen
Ha grunnleggende kunnskap om metoder og progresjon i svømming og livredning
Ha grunnleggende kunnskap om sikkerhet i svømmeopplæringen
Ferdighet
Etter fullført emne skal studentene
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen der varig svømmeglede og svømmedyktighet er målet
Ha egenferdighet i selvredning og livredning dokumentert ved egen svømme og livredningstest
Ha egenferdighet i livreddende førstehjelp
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
kunne tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere svømmeundervisning i skolen
Innhold
Teoretisk og praktisk arbeid med fagdidaktikk, metodikk og sikkerhet i svømmeundervisningen.
Vann som bevegelsesmiljø
Mekaniske prinsipper for svømming
Svømmedyktighet
En praktisk metodisk tilnærming til svømmeartene
Selvberging og livredning
Hjerte lungeredning
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 4 samlinger a 2-3 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det vil også være krav om gjennomføring av praksis med barn og unge. Deltakelse i undervisningen er obligatorisk. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning.
Eksamen
Individuell praktisk eksamen. Individuell justerende muntlig eksamen. Gradert karakter
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.