Ha kunnskap om etiske aspekter og sikkerhetsrutiner når en gjennomfører treningsfysiologisk testing
Ha kunnskap om hvordan ulike fysiologiske parametere endres under fysisk anstrengelse
Ha kunnskap om faktorer som har betydning for maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Ferdigheter:
Kan gjennomføre forberedelser til laboratoriebaserte utholdenhetstester
Kan gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Kan analysere og formidle resultater fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Generell kompetanse:
Kan planlegge og gjennomføre testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel
Kan formidle hvordan informasjon fra testing av maksimalt oksygenopptak og anaerob terskel kan benyttes i planlegging av trening
Innhold
Det legges vekt på teoretisk og praktisk kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysiologisk utholdenhetstesting i et laboratorium. Studentene får erfaring i å gjennomføre laboratoriebaserte-tester som kan benyttes i planlegging av trening for ulike grupper. I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:
Sikkerhet og etikk i forbindelse med treningsfysiologisk testing
Forberedelser til testing
Måling av ulike fysiologiske parametere (f.eks. oksygenopptak, hjertefrekvens, lungeventilasjon) under fysisk anstrengelse
Måling av maksimalt oksygenopptak under ulike bevegelsesformer
Laktatprofiltesting (anaerob terskel)
Veiledning i hvordan benytte informasjon fra utholdenhetstester i treningsplanleggingen
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktiske arbeid i laboratorium, gruppearbeid og individuelt arbeid. Undervisningen er samlingsbasert. Deler av undervisningen er nettbasert. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et arbeidsomfang på ca. 135 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse i undervisning i forbindelse med samlingene er obligatorisk og et vilkår for å gå opp til eksamen. Kravet om obligatorisk tilstedeværelse innebærer at man må deltatt på 80 prosent av undervisningen.
Eksamen
Det gis 3 oppgaver som løses individuelt. Oppgavene gis i forbindelse med samlingene, og innleveres innen oppgitt frist etter samlingen. Vurderingsuttrykk er bestått eller ikke bestått. Alle oppgaver må være vurdert til bestått karakter for at samlet karakter i emnet skal være bestått.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Grunnlag for opptak til emnet er bachelorgrad i folkehelsearbeid, sykepleie, idrett, kroppsøving, fysioterapi, ergoterapi eller annen helsefaglig utdanning. Søkere med tilsvarende utdanning eller annen relevant bachelorgrad kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som studenter.