Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med kroppsøving eller fysisk aktivitet i annen sammenheng
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene
ha grunnleggende kunnskap om et utvalg idrettsspesifikke krav
ha grunnleggende kunnskap om utviklingen fra lek til idrett
ha kunnskap om et utvalg idretter
kjenne til idrettens utviklingsmodell
kjenne til idrettens grunnverdier
Ferdighet
Etter fullført emne skal studentene
kunne planlegge og tilrettelegge for tilvenning til et utvalg idretter
kunne rettlede for idrettslig utvikling i et utvalg idretter
kunne lede et utvalg idrettsaktiviteter
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema fra lek til idrett
kunne planlegge og gjennomføre varierte idrettsaktiviteter for barn med tema tilvenning til idrett
Innhold
Teori: Idrettens utviklingsmodell og kjennetegn ved overgangen lek til idrett i idrettens utviklingsmodell
Praktiske økter med tema: Tilrettelegging av et utvalg idretter med tema lek til idrett og tilvenning til idrett.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 2-3 samlinger a 1-2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Deltakerne vil få oppgaver å arbeide med mellom samlingene. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning.
Godkjent gjennomføring av oppgaver.
Eksamen
Praktisk individuell eksamen. Vurderes med gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.