Bestått alle øvrige emner som inngår i studieprogrammet.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
- ha spesialisert innsikt i et avgrenset område relevant for faget kroppsøving
- ha inngående kunnskap om forskning, vitenskapsteori, forskningsmetoder og etikk som er relevant for masteroppgaven
Ferdigheter
- kunne utforme problemstillinger som er av betydning for faget kroppsøving, analysere og utforske disse, samt presentere resultatene på en vitenskapelig måte
- kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning på kroppsøvingsrelevante tema og anvende denne kunnskapen i arbeidet med masteroppgaven
- kunne redegjøre for metodiske, forskningsetiske og vitenskapsteoretiske problemstillinger og knytte disse til arbeidet med masteroppgaven
Generell kompetanse
- kunne formidle og kommunisere avansert fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid til ulike målgrupper
Innhold
Masteroppgaven er et selvstendig forskningsarbeid innen et relevant kroppsøvingsfaglig tema rettet mot trinn 1-7 i grunnskolen. Oppgaven skal være profesjonsrettet og praksisorientert. Arbeidet utføres i samråd med en oppnevnt veileder, som må godkjenne problemstillingen. Studenten får tildelt veileder på grunnlag av en prosjektbeskrivelse.
Undervisnings- og læringsformer
Selvstendig vitenskapelig arbeid under veiledning, i forbindelse med planlegging, gjennomføring og ferdigstilling av vitenskapelig arbeid. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 800-850 timer.
Godkjent og underskrevet veiledningskontrakt. Betingelsene i veiledningskontrakten må være oppfylt.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Eksamen
Masteroppgaven kan skrives individuelt eller i par. Masteroppgaven kan ha form som monografi eller vitenskapelig artikkel med sammenbinding. De to formene er likestilt.
Omfang på omlag 40-60 sider/16000-24000 ord (50-70 sider/20000-28000 ord dersom oppgaven skrives i par). Det åpnes også for dokumentasjons- og framstillingsformer som kombinerer ulike media (skrift, bilde, film, lyd). I slike tilfeller avtales form og omfang med veileder.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.