Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår.
Etter fullført emne skal studenten
KUNNSKAP
FERDIGHETER
GENERELL KOMPETANSE
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter. I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Fagspesifikk del av emnet fokuserer på kunnskap om utfordringer og kritisk bruk av kroppsøvingsrelevante forskningsdesign. Det skal gi utstrakt forståelse for hvordan man designer studier i forhold til bestemte forskningsspørsmål. Emnet har fokus på kvalitative og kvantitative analyser, og hvordan disse tolkes og formidles.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Fagspesifikk del vil inneholde bruk av statistiske analyseverktøy (Excel og SPSS). Se mer informasjon i Canvas.
Godkjent arbeidskrav (i fellesdelen).
Se mer informasjon i Canvas.
Individuell, skriftlig prosjektbeskrivelse med problemstilling, forskningsdesign og vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske refleksjoner.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se Canvas for detaljert informasjon.
1 semester
15
Høst
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap