Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, kroppsøving
IDR508-1
Forkunnskapskrav
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
KUNNSKAP
ha inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
ha inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
kunne vise inngående etisk skjønn, både i forhold til ens egen rolle som forsker, og hvordan forskning kan påvirke menneskers liv
kunne kritisk velge ut, samt vurdere hvordan bestemte analyser gjenspeiler datagrunnlaget
ha avansert kunnskap om styrker og svakheter ved ulike metoder i forskning på barn og kroppsøving
FERDIGHETER
kunne anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
kunne bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
kunne analysere og presentere kvalitativ og kvantitativ forskning på en hensiktsmessig måte
kunne kritisk vurdere forskningslitteratur innenfor fagområdet kroppsøving ut fra gitte kriterier
kunne anvende forskningsmetoder som løfter frem elevens perspektiv i kroppsøving
GENERELL KOMPETANSE
kunne på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
kunne selvstendig designe kroppsøvingsrelevante forskningsprosjekter i samsvar med forskningsetiske retningslinjer
Innhold
5 studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter. I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer: vitenskapsteori og metode, forskningsetikk, kildesøk/kildebruk og akademisk lesing og skriving.
Fagspesifikk del av emnet fokuserer på kunnskap om utfordringer og kritisk bruk av kroppsøvingsrelevante forskningsdesign. Det skal gi utstrakt forståelse for hvordan man designer studier i forhold til bestemte forskningsspørsmål. Emnet har fokus på kvalitative og kvantitative analyser, og hvordan disse tolkes og formidles.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet og praksisnært forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Gjennom eksemplariske undervisningsformer vil studentene få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Fagspesifikk del vil inneholde bruk av statistiske analyseverktøy (Excel og SPSS). Se mer informasjon i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav (i fellesdelen).
Se mer informasjon i Canvas.
Eksamen
Individuell, skriftlig prosjektbeskrivelse med problemstilling, forskningsdesign og vitenskapsteoretiske, metodiske og forskningsetiske refleksjoner.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se Canvas for detaljert informasjon.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.