Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Idrettsvitenskap, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk
Anbefalte forkunnskaper
IDR213 Prestasjonsutvikling i idrett (10 sp) eller tilsvarende
IDR214 Trener- og veilederrolle i idrett (10sp) eller tilsvarende
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
avansert kunnskap om idrettsfaglige teorier, begreper og problemstillinger knyttet til utvikling, læring og prestasjon i idrett
inngående kunnskap om individuelle og mellommenneskelige forhold som er viktige forutsetninger for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Ferdighet
Studenten kan:
forstå og kritisk vurdere teorier og teoretiske perspektiver relatert til ledelse, læring og ferdighetsutvikling i idrett
kritisk analysere idrettslige miljøer og atferd som grunnlag for læring, utvikling og prestasjon
kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Generell kompetanse
Studenten har
inngående evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindivider
evne til å formidle vitenskapelig fagkunnskap og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Innhold
Emnet fokuserer på avgjørende faktorer for utvikling, læring og prestasjon i idrettslige kontekster. Både individuelle og mellommenneskelige aspekter, samt betingelser i omgivelsene vil være sentrale temaer. Emnet omhandler primært unge mennesker i en utviklingsprosess, og har likeverdig fokus på deltakelse, prestasjon og personlig utvikling.
Sosial-økologiske teorier som forståelsesramme for menneskelig læring, utvikling, prestasjon og velvære i idrett og trening
Barn og unges vekst og utvikling
Trening og utvikling av idrettslige ferdigheter
Restitusjon og idrettsernæring
Utviklings- og læringsklima
Motivasjon og emosjoner
Coaching og veiledning
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer er seminar og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er 405 timer (27 timer per studiepoeng).
Vilkår for å gå opp til eksamen
Muntlig gruppepresentasjon vurdert til godkjent.
Eksamen
6 timer skriftlig individuell eksamen. Gradert karakter .
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.