Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.
Emnet i fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag er inndelt i tre hovedområder:
Skolen i samfunnet og faget i skolen har fokus på hvordan utdanningspolitiske forhold virker på og i faget. Det tas opp hvordan samfunnsnivået innvirker på læreplaner, mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer innen kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring. Kritisk refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger, der spørsmål om kroppsøvingsfagets begrunnelser som skolefag vil særlig vektlegges
Elevkunnskap og lærerrollen tar opp kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger, deriblant kulturelle og sosiale forskjeller. Refleksjon rundt profesjonsetikk og hva rollen som lærer i kroppsøving og idrettsfag innebærer har fokus.
Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske problemstillinger med fokus på innhold, arbeidsmåter, læringsstrategier og læremidler. Med utgangspunkt i studentenes kunnskaper og innsikt i fagets didaktikk vil emnet fokusere på fagdidaktiske refleksjoner relatert til undervisning i kroppsøving og idrettsfag i videregående opplæring.
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer som forelesninger, gruppearbeid, samtale, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre.
Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.
Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.
Studenter som tar idrett som fag 1 (masterfag)skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag.
Studenter som tar idrett som fag 2 (årsenhet) skal gjennomføre et skriftlig arbeidskrav.
Studentene skal ha seks ukers praksis i videregående skole.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.
Individuell muntlig eksamen.
Vurderingsuttrykk: gradert karakter.
1 semester
7.5
Vår
Kristiansand
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap