Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR136 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR137 Kroppsøving og elevmangfold og IDR208 Kroppsøving og treningslære eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
Ha inngående kunnskap om kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan, og kritisk kunne reflektere over forberedelse, gjennomføring og videreutvikling av kroppsøvingsundervisning
Ha inngående kunnskap om kroppsøvingslærerrollen i lys av relevant nasjonal og internasjonal forskningslitteratur
Ha inngående kunnskap om undervisnings- og vurderingspraksiser som fremmer læring i kroppsøving
Ferdigheter
Kunne systematisk og kritisk evaluere egen og andres undervisning i kroppsøvingsfaget
Kunne anvende ulike undervisnings- og klasseledelsesstrategier for god undervisning i kroppsøvingsfaget
Kunne iverksette prinsippene i vurdering for læring i sin undervisnings- og vurderingspraksis
Generell kompetanse
Kunne bidra til å utvikle forskningsbasert profesjonsutøvelse som kroppsøvingslærer spesielt og i skoleutvikling generelt
Kunne systematisk og kritisk vurdere fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøving i lys av forskningslitteratur
Kunne bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i et profesjonsfellesskap
Innhold
Emnet legger vekt på å belyse sentrale undervisningsmodeller i kroppsøvingsfaget. Analysene og refleksjonene vil dreie seg om fordelene og ulempene ved å anvende ulike undervisningsmodeller i undervisningen. Emnet vil behandle kroppsøvingsundervisning i lys av gjeldende læreplan og vil omhandle planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning i faget. Studentene skal videreutvikle egen praksis ved hjelp av forskningslitteratur og eksperimentere kreativt med ulike digitale verktøy, aktiviteter og læringsstrategier.
Faget i praksis
Det er 100 timer i praksis i emnet. Målet med praksisen er å videreutvikle fagdidaktisk kompetanse i kroppsøving, med ekstra fokus på tilrettelegging av positivt læringsmiljø og mestring i faget. Studenten ha ansvar for å utvikle, lede og vurdere undervisning, vurdering, relasjons- og utviklingsarbeid. Studenten skal også gjennomføre sitt planlagte faglige utviklingsarbeid og veiledes konkret på dette i for- og etterkant av gjennomføringen.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, individuelt arbeid, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Se nærmere informasjon i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Minimum 70 % tilstedeværelse
Godkjent arbeidskrav
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis
Se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas.
Eksamen
En individuell mappeoppgave. Mappeoppgaven består av 3 deloppgaver og hver deloppgave skal ikke overskride 2000 ord. Innsamlet observasjon og intervjumateriale er å betrakte som vedlegg. Studenten får tilbakemeldinger på innleverte deloppgaver. En deloppgave blir trukket ut til vurdering med gradert karakter. Alle hjelpemidler tillatt. Se mer informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.