Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR134 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR135 Kroppsøving og elevmangfold og IDR207 Kroppsøving og aktivitetslære eller tilsvarende.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
Ha kunnskap om hvordan kroppsøvingsfaget formes av historiske og samfunnsmessige betingelser
ha kunnskap om sentrale teoretiske perspektiver på kropp, helse, kunnskap og læring i kroppsøving
Ha inngående kunnskap om lek som fenomen og dens betydning for barns kroppslige utvikling og læring
Ha kunnskap om profesjonskulturer og profesjonsutøvelse i kroppsøving på barnetrinnet
Ferdigheter
Kunne kritisk analysere og diskutere lekens rolle og funksjon i skolen og i kroppsøvingsfaget på barnetrinnet
Kunne bruke sentrale teoretiske perspektiver for å identifisere og reflektere over ulike forståelser av kropp, helse, kunnskap og læring som uttrykkes i styringsdokumenter og undervisningspraksiser i kroppsøving
Kunne identifisere diskurser i kroppsøvingsfaget, og reflektere over og drøfte sentrale fagdidaktiske problemstillinger i faget
Kunne bruke kunnskap om kroppsøvingsfaget som et historisk og samfunnsmessig produkt til å kritisk kunne forstå praksiser i faget, og til å kunne videreutvikle fagfeltet
Generell kompetanse
Kunne analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal litteratur om kropp, fysisk aktivitet, helse og læring
Kunne kommunisere om faglige problemstillinger og kunne bidra til utvikling av kroppsøvingsfaglige profesjonsfelleskap
Forstå hvordan man gjennom å integrere teoretisk og praktisk kunnskap kan initiere kroppslige læringsprosesser
Innhold
Emnet tar for seg kroppsøvingsfaget i et kunnskapssosiologisk perspektiv. Kropp, lek, bevegelse, helse og kunnskap sett i lys av historie, kultur og kontekst blir vektlagt. Emnet handler også om å rette oppmerksomhet mot spørsmål knyttet til inkludering og ekskludering i faget. I tillegg vektlegges barnekulturen, med særlig blikk på barns kroppslige lek. Nevnte tema belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.
Faget i praksis
Det er 20 timers praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer i emnet vil bestå av forelesninger, selvstudium, seminar- og gruppearbeid, samt individuelt/gruppevis arbeid i praksisfeltet. Forventet arbeidsomfang for emnet er 400 timer. Se mer informasjon i Canvas.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas) Godkjent obligatorisk oppmøte (inkludert fellessamlinger).
Praksis må være bestått.
Eksamen
45 minutters individuell muntlig eksamen. Kandidatene trekker tema fra hele pensum. Det gis gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.