ME-200 Innføring i vitenskapelig metode og statistikk eller tilsvarende
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
kunne planlegge og gjennomføre et prosjekt (bacheloroppgave)
kunne reflektere rundt aktuelle forskningsetiske problemstillinger
kunne finne og vurdere aktuell forskningslitteratur og bruke den til å belyse valgt problemstilling
kunne skrive faglige tekster etter vitenskapelige normer
kunne diskutere forskningsfunn i relasjon til tidligere forskning og etablert kunnskap
kunne gi og ta imot konstruktiv kritikk på faglige arbeider
vise evne til kritisk og analytisk vurdering
Innhold
Arbeidsprosessen i vitenskapelige arbeider
Forskningsetikk
Litteratursøk i vitenskapelige databaser
Utarbeidelse av prosjektbeskrivelse
Utarbeidelse av vitenskapelige tekster
Formelle krav til bacheloroppgaven
Referansehåndteringsverktøy
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, seminarveiledningsgrupper (obligatorisk), veiledning og selvstendig arbeid med bacheloroppgaven.
Arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent prosjektskisse. Deltatt på obligatoriske seminarveiledningsgrupper, inkludert bidrag med eget fremlegg og opposisjon på medstudenters arbeid.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
Skriftlig bacheloroppgave, individuell eller to studenter sammen.
Se nærmere beskrivelse av retningslinjer inkludert vurderingsbeskrivelse i semesterplanen på Canvas.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter. Felles karakter hvis to studenter skriver sammen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.