kunne gjøre rede for hva som menes med «den brede» forståelsen av aktivitetslære
kunne gjøre rede for og anvende to utvalgte undervisningsmodeller i en pedagogisk kontekst
kunne analysere bevegelsesløsninger (individuelt og kollektivt) i idrett generelt og i fordypningsidretten spesielt (teknisk og taktisk)
kunne begrunne pedagogiske tiltak for å fremme hensiktsmessige bevegelsesløsninger i idrett generelt og i fordypningsidretten spesielt (teknisk og taktisk)
kunne demonstrere grunnleggende ferdigheter i fordypningsidretten og gjøre rede for aktivitetens sentrale karakteristika, utbredelse og historiske utvikling
kunne demonstrere grunnleggende ferdigheter i et utvalg tidsaktuelle aktiviteter og gjøre rede for aktivitetenes sentrale karakteristika, utbredelse og historiske utvikling
kunne reflektere over betydningen av eksplisitte og implisitte læringsprosesser i ulike aktiviteter
Innhold
Ulike arbeidsmåter og undervisningsmetoder i idrettslige aktiviteter
Utvalgte undervisningsmodeller
Tidsaktuelle idretter
Fordypningsvalg innen kategoriene individuelle idretter og lagidretter
Tilbudet om hvilke fordypningsidretter innenfor de to kategoriene avhenger av antall oppmeldte studenter. Det vil bli gitt minst to valgmuligheter innen hver av kategoriene.
Aktivitetslæren skal både tjene som utgangspunkt og som konkretiseringsarena for de mer teoretiske emnene i bachelorstudiet.
Det tas forbehold om endringer i utvalget av idretter som tilbys til enhver tid.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, praktisk arbeid og prosjektarbeid. Emnet forutsetter stor grad av egenaktivitet hos studentene.
All undervisning i praktiske idrettsaktiviteter er obligatorisk (minimum 80% deltakelse).
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i praktiske idrettsaktiviteter.
Godkjent arbeidskrav i aktivitetslære. Arbeidskravet gjennomføres gruppevis og er av praktisk karakter.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
Skriftlig rapport i idrettsanalyse, gruppe. Varighet 5 dager. Omfang 3000 ord.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter felles for gruppen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.