Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
ha grunnleggende kunnskap om barns motoriske utvikling
kunne beskrive ulike teoretiske perspektiver på barns motoriske utvikling
ha kjennskap til avvik fra normalutvikling, og hvordan man kan legge til rette for fysisk aktivitet for barn og unge med spesielle behov
ha kjennskap til utvalgte observasjonsmetoder og motoriske tester
kunne gjennomføre lek og idrettsaktiviteter med barn og/eller unge i ulike miljø
ha kjennskap til Norges Idrettsforbunds barneidrettsbestemmelser ut ifra et motorisk perspektiv
kunne forklare bevegelseslekens betydning for barns helhetlige utvikling
Innhold
Barns motoriske utvikling
Avvik fra normalutvikling og tilrettelegging for fysisk aktivitet hos barn og unge med spesielle behov
Definisjoner, begreper og teoretiske perspektiver på motorikk
Observasjon og testing av motorisk funksjon
Aktiviteter i ulike miljø
Idrettsaktiviteter for barn og unge
Praktisk arbeid med barn og/eller unge i bevegelse
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, gruppearbeid, samt praktisk undervisning i lek og idrettsaktiviteter i ulike miljø (eksempelvis natur, vann, sal).
Disiplinstudenter har i tillegg en obligatorisk praktisk observasjonsoppgave i gruppe med et avsluttende muntlig fremlegg.
For lektorstudenter inngår det ti dager praksis i skolen.
All undervisning i praktiske idrettsaktiviteter er obligatorisk (minimum 80% deltagelse).
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning
Godkjent praksis for lektorstudentene
Godkjent praktisk observasjonsoppgave i gruppe med muntlig fremlegg for disiplinstudentene
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.