Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
kunne beskrive idrettens rolle i samfunnet i et historisk og tidsaktuelt perspektiv
kunne reflektere rundt etiske perspektiver i idrett
kunne beskrive sentrale trekk ved den norske idrettsmodellen
ha grunnleggende kunnskap om ulike psykologiske aspekter knyttet til idrett og prestasjon
Innhold
Idrett og samfunn:
fra antikken til nyere idrettshistorie
norsk idrettshistorie
den olympiske bevegelse
menneskesyn og idrett
etikk og moral
verdigrunnlag i norsk idrett
idrettens plass i samfunnet
den norske idrettsmodellen
Idrettspsykologi:
motivasjon og idrett
emosjoner og idrett
konkurranseprosessen
idrettsgruppen som fenomen
idrettspsykologi i praksis
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, praktisk gruppearbeid, studentpresentasjoner og seminarer. Deler av undervisningen er obligatorisk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.