kunne redegjøre for ulike vitenskapsteoretiske retninger.
ha innsikt i relevansen av ontologi og epistemologi for metodiske spørsmål.
kunne redegjøre for bruk av ulike vitenskapelige forskningsmetoder og design.
ha inngående kunnskaper om kvalitetssikring av forskning.
kunne vurdere etiske utfordringer ved forskningsarbeid.
kunne utvikle og vurdere forskningsdesign.
kunne bestemme hvilke analyser som bør anvendes ved kvantitative og kvalitative design.
kjenne til forutsetningene for generalisering av resultater.
kunne analysere og vurdere publisert forskningsmateriale.
kunne anvende statistiske programpakker.
Innhold
I emnet vektlegges teoretiske, praktiske og etiske sider ved forskningsarbeid og metodologi. Det gis en fordypning i vitenskapsteoretiske retninger og begrunnelser og premisser for ulike forskningsmetoder samt utvikling og vurdering av forskningsdesign. Anvendelse av analysemetoder for bearbeiding og presentasjon av forskningsdata. Vurdering av forskningens reliabilitet og validitet vektlegges.
Anvendelse av programpakker for kvantitativ og kvalitativ forskning.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. Samlinger kombinert med nettstøttet undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent analyse av to internasjonalt publiserte forskningsartikler. Analysene gjennomgås i seminar.
Se nærmere beskrivelse i emnehefte.
Eksamen
Tre timers individuell hjemmeeksamen. Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.