ha forståelse for og kunne anvende spesielle forskningsmetodiske prinsipper innenfor området helseinformatikk.
kunne vurdere og anvende ulike vitenskapelige forskningsmetoder i prosjektet.
kunne designe og gjennomføre et problemorientert forskningsprosjekt på et reelt problemområde relatert til fagområdet helseinformatikk.
kunne gjøre rede for metodiske og etiske vurderinger i prosjektrapporten.
kunne gjøre rede for, vurdere og anvende publisert forskning i prosjektrapporten.
Innhold
Gjennomføring av et problemorientert prosjekt som går over to semestre. Studentgruppen velger et tema for prosjektet relatert til helseinformatikk. Temaet skal ta utgangspunkt i en konkret problemstilling fra helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. Samlinger hvert semester kombinert med nettstøttet undervisning og veiledning. Det er obligatorisk undervisning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt i obligatorisk undervisning. Se nærmere informasjon i emneheftet.
Eksamen
Studentene utarbeider en prosjektrapport i gruppe. Studentene får en gradert karakter på innlevert prosjektrapport. Denne kan justeres med inntil én karakter etter justerende muntlig eksamen. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.