Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Undervisningsspråk
Norsk
Læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
ha inngående kunnskap om forskningsprosessen og forståelse for grunnleggende samfunnsvitenskapelige forskningsmetodiske prinsipper.
ha inngående kunnskap om og kunne gjennomføre problemanalyser relatert til IKT i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Kunne anvende samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder i problemorienterte prosjekt.
kunne identifisere problemstillinger relatert til IKT i helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
kunne gjennomføre problemorienterte prosjekter og skrive prosjektrapport.
kunne vurdere gruppesamarbeidsklima i prosjektarbeid.
Innhold
Innføring i vitenskapelig metode. Kvantitative og kvalitative forskningsdesign. Innsamling, analyse og diskusjon av empiri. Innføring i SPSS. Systematisk litteratursøking. Gjennomføring av et pilotprosjekt og et problemorientert prosjekt.
Studentgruppen velger et tema for prosjektet med utgangspunkt i et konkret problemområde innenfor egen praksis relatert til helseinformatikk. Det gjennomføres en problemanalyse og det utarbeides et konkret forslag til en problemstilling som er reell, dokumenterbar og forskbar. Studentene skal utarbeide og bruke prosjektplan, gruppekontrakt og andre aktuelle verktøy.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider og selvstudier. Samlinger hvert semester kombinert med nettbasert undervisning og veiledning på prosjekter. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent pilotprosjekt.
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.
Se nærmere informasjon i emneheftet.
Eksamen
Studentene utarbeider i gruppe en prosjektrapport. Arbeidet pågår i begge semestre. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.