vurdere utfordringer ved muntlig, skriftlig og digital formidling av forskningsresultater, både overfor fagfeller og allmennheten
demonstrere en kritisk og reflektert tilnærming til ulike formidlingsformer, både vitenskapelige og populærvitenskapelige
strukturere ulike typer publikasjoner
mestre akademisk og populærvitenskapelig formidling
vurdere egnede publiseringskanaler for ulike formål
reflektere over forskeres samfunnskontrakt og vårt ansvar for å dele forskningsresultater
Innhold
Gjennom emnets ulike øvelser skal kandidatene bli fortrolige med formidling av forskningsresultater i ulike formater: monografier, artikler, bokkapitler, rapporter og andre allmenne kanaler. Kandidatene skal analysere språklige og formelle trekk som anses som typiske for det aktuelle formidlingsformatet, slik at de lettere kan presentere egen forskning, nasjonalt og internasjonalt. Emnet legger også vekt på etiske problemstillinger knyttet til forskningsformidling.
Vilkår for å gå opp til eksamen
I løpet av første samling skal kandidatene kortfattet presentere og drøfte formidlingsplanene for forskningsprosjektene sine. Kandidatene står fritt til å velge presentasjonsformat.
Eksamen
Vitenskapelig eller populærvitenskapelig produkt innenfor kandidatens fagdisiplin. For skriftlige produkter skal omfanget være inntil 4000 ord. Tema og disposisjon skal godkjennes av emneansvarlig
Et refleksjonsnotat på om lag 1000 ord (se egen mal).
Innlevering av produkt og notat må skje senest innen tre uker etter siste samling