Det kreves opptak på relevant doktorgradsutdanning
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
Kunnskap
Ha avansert forståelse av lese- og tekstkompetansens betydning for utvikling av historikerens faglige profesjonalitet, vitenskapelige og historiefaglige arbeid.
Ha avansert innsikt i de ulike sidene ved historiefaglige tekster.
Kunne vurdere sentrale problemstillinger og prinsipper for historiefaglig tekstlesning.
Kunne bidra med ny innsikt i forholdet mellom historisk forskning og historisk formidling, mellom faglig tenkning og faglig tekst.
Ferdigheter
Kunne analysere og drøfte reflektert på høyt nivå utforming av historiefaglige tekster, innenfor vitenskapsfeltet og innenfor allmenn historieskriving.
Kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning, og kunne diskutere sine egne leseforutsetninger og -strategier i møte med et historisk materiale.
Kunne identifisere og drøfte avansert ulike historiefaglige fremstillingers litterære og erkjennelsesmessige kvaliteter.
Generell kompetanse
Kunne drøfte avansert verdien av ulike typer av tekst- og lesekompetanse for forskeres muligheter til å dele sitt fag og sine vitenskapelige resultater med et allment publikum.
Innhold
Emnet skal utvikle studentenes evne til analyse og refleksjon omkring betydningen av historikeres tekst- og lesekompetanse, for utviklingen av deres faglige profesjonalitet, for vurderingen av profesjonelle standarder innenfor vitenskap, fagmiljø og formidling mot allmennheten.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet er seminarbasert med studentaktive arbeidsformer, praktiske øvinger og diskusjoner. Seminardeltakelsen er obligatorisk.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltagelse på seminarene og i studentarbeidet som inngår i seminarene.
Eksamen
Skriftlig paper på 8 000 ord som belyser emnets sentrale problemstillinger i møte med en type historisk kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. kildemateriale, historiefaglige tekster eller andre historiefaglige fremstillingsformer. Essayet skal være: (1) tilknyttet deltakerens eget PhD-prosjekt, (2) relevant til kursets tematikk, og (3) basert på kursets pensum. Karakter: bestått / ikke bestått.